Kilpailumuotoiset kehittämistapahtumat ovat olleet
suosittuja jo pidemmän aikaa. Aviapoliksessa ollaan mukana trendissä - Vantaan
kaupungin elinkeinopalvelut ja Aviapolis City -projekti järjestävät ensi
syksynä ensimmäisen Aviapolis City Bootcampin. Tapahtuman järjestelyt etenevät
kovaa vauhtia ja usein kuulee kysymyksen mikä on bootcamp? Miten se eroaa
hackathonista tai ideakilpailusta?
Kysymys on ihan aiheellinen. Nopealla googlaamisella termi bootcamp
liitetään useimmiten rankkaan treenimuotoon, joka on "armeijatyylistä hullua
piiskaamista”, koska termin lähtökohtana on US armyn leirimuotoinen
peruskoulutus alokkaille. Aviapolis City bootcampissa ketään ei ole tarkoitus
piiskata edes kuvainnollisesti. Alkuperäisestä tarkoituksestaan termi on
muuttunut tarkoittamaan kaikenlaista tarkasti suunniteltua ja aikataulutettua lyhyttä kurssia tai
tapahtumaa, jossa osallistujat kannustetaan ylittämään itsensä ja kehittämään
taitojaan. Tästä Aviapolis Bootcampissa on juuri kyse, osallistujat pääsevät
kahden päivän aikana ammattitaitoisten valmentajien kanssa sparraamaan omaa
palvelu- tai tuoteideaa kohti kannattavaa liiketoimintamallia.
Miksi tämä ei sitten ole hackathon? Hackathon tarkoittaa yleisesti
intensiivistä lyhytkestoista tapahtumaa, jonka aikana joukko ihmisiä – erityisesti
koodaajia ja ohjelmistosuunnittelijoita, kokoontuvat yhteen suunnittelemaan ja kehittämään
yhteistyössä erilaisia ohjelmistoja tai sovelluksia. Hackathonissa usein myös annetaan valmis aineisto tai tapaus, josta lähdetään
liikkeelle. Yksi tunnetuimmista hackathoneista on Slush Hacks, sarja
massiivisia ohjelmointitapahtumia, joissa koodarit kehittävät ratkaisujaan
nimekkäiden yritysten ja julkisyhteisöjen esittämiin haasteisiin. Voittajat
pääsevät kilpailemaan pääsystä esittelemään kilpailutöitään kansainvälisille
rahoittajille Slush-yritystapahtumaan osana Slush Hacks –konseptia.
Aviapolis Bootcampissa ei rajoituta ainoastaan
ohjelmistoihin ja sovelluksiin, vaan tuote- ja palvelukonsepteihin, jotka
voivat olla digitaalisia tai fyysisiä. Aviapolis City Bootcamp tapahtumaan osallistujat
tuovat mukanaan omat ideansa, joita lähdetään kehittämään eteenpäin.
Ideakilpailussa etsitään puolestaan nimensä mukaisesti uusia
ideoita. Lopputulos voi vaihdella villeistä visioista kaupallista potentiaalia
omaaviin konsepteihin. Tavoitteena voi olla tuottaa mahdollisimman paljon uusia
ideoita jatkokehittelyn tai suunnitelmien pohjaksi. Yksi esimerkki
ideakilpailusta on http://www.uusivantaankoski.fi/
, jossa Vantaankoskelle visioidaan tulevaisuuden yrityskampusta. Voittajaehdotuksen
ja muiden töiden ideoista valitaan osia ja niitä lähdetään kehittämään
eteenpäin.
Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevassa
Aviapoliksessa on vetovoimaa ja uusia ideoita on kuultu jo monelta taholta. Nyt
on tarkoituksena tehdä mahdollisimman monesta ideasta aitoa, kestävää
liiketoimintaa. Seuraava askel on testata niitä käytännössä, mutta se onkin
sitten jo toinen juttu. Jatketaan bootcampin suunnittelua, markkinoinnin
lanseeraus tapahtuu aivan näillä hetkillä! Stay tuned!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestistä - se julkaistaan aivan hetken kuluttua!